- Website WSV De Greft Woerden

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Reisverslag van Harrie en Elza van Vliet (voor grotere afbeeldingen zie "Foto Albums)
Reisverslag 1

Route Woerden-IJsselmonde

Beste leden,
Maandag 30 juni zijn wij vertrokken vanuit de jachthaven in Woerden voor een reis naar België, Frankrijk en Duitsland.
Vanuit Woerden eerst maar weer naar IJsselmonde. Dan van IJsselmonde via de Biesbosch richting Tilburg en stoppen in Aaele Rixtel om nog even gras te maaien in Helmond.
We proberen jullie regelmatig een berichtje te sturen, en we wensen jullie ook een fijne zomervakantie.
Groeten, Harrie en Elza

   
Route IJsselmonde-Geertruidenberg                               Route Geertruidenberg-Aarle Rixtel

         
Hollandse IJssel                             IJsselmonde                                  Biesbosch
*****************************************************************************************************************************************
*****************************************************************************************************************************************
Reisverslag 2
   
Route Aarle Rixtel-Nederweert                                    Route Nederweert-Maasmechelen

   
Merwedekanaal                                                      Albertkanaal

Route Maasmechelen-Luik

Beste leden,
Via het Wilhelminakanaal en de stop in Aarle rixtel/Helmond zijn we intussen via de Willemsroute, het Albertkanaal en de Maas op zaterdag 5 juli aangekomen in Luik. Het lijkt wel een Speedboot.
Dat vond Elza maar wat fijn, want op zondag is er markt in Luik.
Dat betekent ongeveer vijf kilometer marktkramen langs de Maaskade, dus "shop until you drop".
Ik was ook blij omdat we de volgende dag weer lekker verder konden varen.
Wel een flinke regenbui op zondagavond, dus ook nog lekker vers vaarwater.
Net voor aankomst in Luik zijn we ook nog geenterd door een politieboot voor controle, gelukkig had ik mijn zwemdiploma bij en mijn marifoon- en vaarbewijs. Dus alles in orde.
Toen vroeg de agent naar de brandblusser, ik zei dat ik er drie aan boord had. De agent wilde er graag één zien en meldde toen dat het apparaat al te lang niet gekeurd was. Dat moet blijkbaar elke twee jaar. Ik beloofde hem het door hem opgegeven adres in Luik op maandag vóór vertrek te bezoeken om de CO2 blusser te laten keuren. Helaas was men op dit adres niet in staat dit te doen.
Dus heb ik maar een nieuwe gekocht, en nu heb ik er dus vier.
Vandaag zijn we van Luik doorgevaren naar Huy, prachtig weer gehad. Maar de voorspellingen voor de komende dagen zien er wat minder goed uit. Als het niet te slecht is morgen door naar Namen, en dan waarschijnlijk woensdag al aan de Franse grens bij Givet.
Groeten, Harrie en Elza
    
Route Luik-Huy                                                                  Sluis met Huy met Tihange
***************************************************************************************************************************************
***************************************************************************************************************************************

Reisverslag 3
Beste Leden
Nadat we maandag 7 juli waren aangekomen in Huy zijn we daar twee dagen weg-geregend.
Het niveau en de stroming op de Maas waren daardoor flink toegenomen, de Daf moest dus wel wat harder werken om ons naar Namen te brengen, waar we donderdag 10 juli aankwamen.
De volgende dag door naar waulsort (prachtig liggen aan de Maas, de mooiste plek in België) en de volgende dag, zaterdag 12 juli, de grens over naar Frankrijk.
Diezelfde dag nog doorgevaren via de grot van Ham (heel Mooi) naar Haybes waar een trouwpartij de avond opleukte.
Zondag 13 juli verder naar Laifour, een schitterend plekje aan de Maas in Frankrijk, waar 's avonds op de andere oever een schitterend vuurwerk werd afgestoken (14 juli), men zegt dat het stuk tussen Laifour en Charleville Meziere het mooiste stuk van de Maas in Frankrijk is.
En inderdaad is het bijzonder mooi, gisteren ook nog een dagje gefietst om e.e.a. ook vanaf de wal goed te bekijken.
Het weer is ook weer bijgedraaid, vandaag een prachtige dag met een lekker zonnetje, en het wordt alleen maar beter.
Groeten, Harrie en Elza.
   
Route Huy-Charleville Mézières                                   Route Charleville Mézières-Toul

   
Rots bij Waulsort                                                   Tunnel van Ham
***************************************************************************************************************************************
***************************************************************************************************************************************
Reisverslag 4

Beste Leden,

Donderdag 17 juli gevaren van Charleville naar Mouzon, was weer geweldig mooi.
Vrijdag 18 juli was het zo warm dat ik geheel tegen mijn principes een korte broek heb aangetrokken, ik wil dat eigenlijk de mensen in mijn omgeving niet aandoen.
Vandaag gevaren van Mouzon naar Consenvoye een afstand van ruim 55 km, vrij veel voor 1 dag.
De Maas kronkelt in alle windrichtingen door het prachtige  heuvelachtige landschap, zilver- en purperreigers staan geduldig in het water aan de ondiepe oevers te wachten op hun dagelijkse portie vis, roofvogels cirkelen rond op zoek naar een prooi, we varen langs eindeloze akkers met hoofdzakelijk graan, de boeren zitten fluitend op hun tractoren om de graanoogst binnen te halen, wij eten kakelvers stokbrood dik belegd met Ardennen paté en drinken koffie, thee of zelfs witte wijn en koud bier, veel beter gaat het leven niet worden.

Bord langs de Maas met dorpsnamen,
afstanden en faciliteiten

We varen ook door en langs eeuwenoude dorpen en stadjes waarvan de bewoners eveneens overwegend oud zijn en de verpaupering zijn intrede heeft gedaan, nog altijd mooi maar wel wat vergane glorie.
De Maas is werkelijk prachtig om te bevaren, zelfs de gekanaliseerde stukken zijn zeer mooi ook omdat ze wat hoger liggen dan het omringende land. De Maas kronkelt daaronder met ons mee en is op sommige stukken weer bevaarbaar.
Zaterdag 19 juli gevaren van Consenvoye naar Verdun, het wordt morgen hopelijk wat koeler, een lekker buitje zou zeer welkom zijn.
Zondag 20 juli begonnen met de stad Verdun te bekijken, deze stad heeft gezien het aantal oorlogsmonumenten uit zowel de eerste als tweede wereldoorlog een roerig verleden. Zeer indrukwekkend allemaal.
Het glas in lood van de kathedraal is werkelijk schitterend. In de middag zijn we doorgevaren naar St Mihiel. Het aangekondigde noodweer blijft uit, het is gelukkig wel iets koeler.
Maandag 21 juli een heerlijk verfrissende regendag in St Mihiel.
Dinsdag 22 juli van St Mihiel naar Pagny sur Meuse, dit is het hoogste punt van de reis en het einde van de Maasroute, we gaan nu naar de Moezel.
Woensdag 23 juli van Pagny sur Meuse naar Toul, over het Marne-Rijn kanaal, een afstand van 13,8 km met 10 sluizen, we zijn weer ruim 30 meter omlaag gegaan, erg mooi weer, het is in Nederland ook erg warm hebben we begrepen, dus jullie boffen ook maar weer. Morgen de stad bekijken.
Groeten, Harrie en Elza
   
De sluiswachter heeft de afstanden op de
sluismuur geschilderd                                                Hopen dat die deuren het nog even volhouden

   
De toegangspoort naar Verdun                                      Tunnel van Faug 866 mtr. lang
******************************************************************************************************************************************
******************************************************************************************************************************************
Reisverslag 5
   
Route Toul-Nancy                                                    Route Nancy-Einville au Jard
Beste leden,

Donderdag 24 juli, een dag in Toul gebleven en de stad bekeken, is eigenlijk een grote vesting met een aantal toegangspoorten, verder niet echt bijzonder.
In Nancy schijn je niet echt veilig te zijn met je boot, daarom overwegen we om met de bus naar Nancy te gaan.
Vrijdag 25 juli, toch maar met de boot naar Nancy, sterke verhalen blijken complete onzin.
De haven ligt wel half vol met schroot dat nog net niet zinkt en vaak ook nog bewoond wordt, niet echt een mooie binnenkomer.
Wel een heel mooie tocht deels over de schitterende Moezel met iets grotere sluizen (185x12, verval 8 mtr.).
Nancy is een schitterende en vooral levendige stad, we gaan er morgen een dagje rondkijken.

Een mooi plaatsje in de haven van Toul
Zaterdag 26 juli, uitgebreid Nancy bekeken, inderdaad een    
mooie stad met veel zeer mooie gebouwen uit vroeger tijden, en een heel mooi park met kleine dierentuin voor de kleintjes. Er heerst een ontspannen sfeer in de stad, er zijn veel winkels enterrasjes, dus wij vermaken ons er vandaag prima.
Ook een heel leuke en meer dan goed gesorteerde markthal is in de stad te vinden, echt een aanrader om te bezoeken. Uitstekend gesorteerde boekhandels blijken helaas geen waterkaart van het Marne-Rijn en Saarkanaal te verkopen.
             Markthal Nancy
             Nancy
We hebben namelijk besloten de reis iets aan te passen en via het Marne Rijn en Saarkanaal  naar Saarbrücken te varen. Zo varen we ook hier een rondje en niet heen en weer naar Saarbrücken (vanaf Konz bij Trier) zoals oorspronkelijk gepland.
Ook kunnen we nu checken of de scheepslift in Arzviller al weer in bedrijf is. We missen nu wel een stukje Moezel langs Metz en Luxemburg, maar dat blijkt volgens kenners minder mooi, het mooiste deel daarvan (langs Luxemburg) hebben we ook al eens gefietst dus we missen niet al te veel.
Zondag 27 juli, van Nancy naar Einville au Jard (nooit van gehoord) een zeer rustig plaatsje aan het Marne Rijn kanaal, ook vandaag weer een zeer mooie tocht door een prachtig landschap. Hier treffen we ook voor het eerst een aantal huurboten.
Maandag 28 juli, van Einville au Jard naar Lagarde, ook het varen op het Marne Rijn kanaal is bijzonder mooi omdat het kanaal vaak aanzienlijk hoger ligt dan het naast gelegen landschap.
Het kanaal is langs de heuvels gebouwd, dus aan de lage kant altijd een mooi uitzicht.
We dachten een mooi stukje te gaan fietsen, maar dat ging door de regen niet door, wel een lekker verfrissend buitje.
   
Route Einville au Jard- Lagarde                                    Ongelijkvloerse waterkruising
                                                                     Marne Rijn kanaal en de La Meurte
Groeten Harrie en Elza
******************************************************************************************************************************************
******************************************************************************************************************************************
Reisverslag 6
   
Route Lagarde-Xouaxange                                          Route Xouaxange-Arzviller

Beste leden,
Dinsdag 29 juli, van Lagarde naar Xouaxange (het moet niet gekker worden) door de sluis van Rechicourt met een verval van 15,40 meter. Deze sluis vervangt zes oude sluizen.
Ook weer een mooi stukje varen wel meer rechte stukken, het weer is wat minder, zwaar bewolkt en af en toe een miezer regentje. Wel heerlijk wat afgekoeld.
Woensdag 30 juli, vandaag naar het verste punt in Frankrijk, de scheepslift van Arzviller welke al ruim 2 jaar uit bedrijf is, je kunt dus daar niet meer verder naar Straatsburg.
Leuk zijn ook de tunnels van Arzviller, de langste is ruim 2 kilometer.
Donderdag 31 juli, we gaan vandaag een dagje fietsen rond de oude sluizen van Arzviller, en morgen op weg naar de Saar (Saarbrücken) en de Moezel.....
Groeten, Harrie en Elza
   
Bord scheepslift Arzviller, hoogteverschil 44,55 mtr.           Scheepslift Arzviller
******************************************************************************************************************************************
******************************************************************************************************************************************
Reisverslag 7
   
Route Nederviller-Languimberg                                     
   
Wasdag in Nederviller                                              Fietsen door de Vallee des Eclusees

Zaterdag 2 augustus,van Languimberg naar de volgende brug door 1 sluis, vandaag weinig gevaren omdat er regen was voorspelt, dit bleef echter uit. Dus een mooi plekje gevonden en de fietsen eraf, mooi tochtje gemaakt langs Rhodes, Fribourg, Desseling, Guermange, Bisping, en via sluis 8 terug langs het kanaal naar de boot. Een mooie fietstocht van 30 kilometer door heuvelachtig landschap langs kleine dorpjes, in Bisping was een trouwpartij gaande, dat zie je hier vaak op zaterdag, met lekker weertje, bewolkt met af en toe een zonnetje. 's Avonds wel een lekker buitje voor de koeling.
Zondag 3 augustus, ook vandaag weer niet zoveel gevaren, van Languimberg (Houllion) naar Mittersheim, dat is 18 kilometer in ruim 5 uur, wel 12 sluizen met een gemiddeld verval van ruim 3 meter, dus de afdaling is weer begonnen.
Onder een al wat oudere stalen spoorbrug doorvaren met 15 cm speling terwijl daar een trein overheen dendert is ook een heel bijzondere ervaring.
Ook hier weer lekker gefietst naar het dorp Fenetrange waar de Saar langs loopt. Er was hier ook een triatlon gaande, en uitgaande van de gezichten en bijbehorende geluiden valt het nog niet mee bij 31 graden, en vrij benauwd weer.
   
Route Mittersheim-Sarralbe                                       Route Sarralbe-Remelfing

Maandag 4 augustus, ook vandaag weer niet zover gevaren 19,7 km en 6 sluizen, van Mittersheim naar Sarralbe waar de Albe in de Saar uitmondt.
Voor het boodschappen doen op de fiets, zijn we zowel op de heen als op de terugweg zeiknat geregend, echte stortbuien, wel lekker afgekoeld. De omgeving blijft echt mooi, ook de soms pikzwarte wolkenluchten zijn prachtig.
Dinsdag 5 augustus, wederom weer niet zover gevaren 21,4 km met 5 sluizen, van Sarralbe naar Remelfing . Mooi op dit gedeelte is dat de Saar met haar prachtige oevers naast het kanaal meeloopt en steeds verder groeit door de toestroom van diverse riviertjes uit de bergen. Het heuvelachtige landschap erachter maakt het mooie plaatje compleet.
In Sarreguemines, waar we morgen komen, eindigt het kanaal in de Saar en varen we verder op de Saar. Vandaag ook nog gefietst naar een watervalletje in de Saar en mooie dorpjes in de omgeving. De dag begon bewolkt maar is in de middag toch nog heel mooi geworden. Morgen Sarreguemines bekijken en overmorgen verder richting Saarbrücken, we verlaten dan ook Frankrijk en gaan verder in Duitsland.
Groeten, Harrie en Elza
   
Zware buien boven het Saarkanaal                                 Mooie waterval op de Saar

***************************************************************************************************************************************
***************************************************************************************************************************************
Reisverslag 8
   
Route Sarreguemines-Saarbrücken                                Route Saarbrücken-Merzig

Beste leden,
Donderdag 7 augustus, van Sarreguemines naar Saarbrücken, 37,1 km met 3 sluizen, we hebben Frankrijk verlaten. We dachten gisteren nog even diesel te kunnen tanken aan de enige pomp bij een sluis (27) in Frankrijk, je raadt het al,de pomp was stuk, dus toch maar met het steekwagentje en jerrycans naar de pomp. Helaas brak een wieltje van het steekwagentje, drie jerrycans en een hobbelig weggetje was toch net te veel. Vandaag eerst 's morgens een wandeling door Sarreguemines (De keramik rundgang), want daar is een aanmerkelijke historie van aardewerk en porselein.
Daarna naar Saarbrücken gevaren, en ook hier een stadswandeling gemaakt, een mooie stad. Ook weer een lekkere dikke schnitzel gegeten met kaas en van alles en nog wat er op.
Een hele verbetering ten opzichte van de Franse keuken. Men liet ons daar een uur wachten op een "plate du jour" dat met krijt op een bord voor de deur stond, om ons vervolgens doodleuk te vertellen dat die niet leverbaar was.
Vrijdag 8 augustus, van Saarbrücken naar Merzig, 43,7 km met 3 sluizen, maar dan bedoel ik ook sluizen met een verval van dik 6 meter, en 185x12 meter groot. Wel grappig dat zo'n grote sluis voor ons draait. Ook leuk is de kanteldeur die draait en zakt onder water aan slechts 1 scharniertje. Hier kom je weer grote schepen tegen, 110 mtr. en 172 mtr. tot Dillingen. Die brengen kolen en erts naar de centrales van Volklingen en Ensdorf en de hoogoven in Dillingen laangs de Saar. Ze varen vanaf Vlissingen, Europoort of Amsterdam.
Het valt wel op dat het zo rustig is op het water, na Nancy hebben we nauwelijks nog een Nederlander gezien. Ook de Duitsers en Zwitsers zijn niet echt in grote getale aanwezig, Fransen zie je ook heel weinig, wel een Amerikaan tegengekomen. De hhurboten liggen vooral veel bij de verhuurder voor de wal, ondanks dat het nu toch hoogseizoen is.
   
Nederlanders brengen de kolen                                    Sluisdeur aan 1 scharniertje

   

Zaterdag 9 augustus, Van Merzig naar Saarburg, 32,6 km met 2 sluizen met een giga verval, de laatste zeker 13 meter. Dit was eigenlijk niet de bedoeling, we wilden stoppen in Mettlach maar daar was alleen een steile wand beschikbaar, dus alleen maar even vers brood gehaald en toen weer doorgevaren. Wel geweldig mooi is de Saarschleife tussen Merzig en Mettlag, waarschijnlijk de meest bekende haarspeldbocht in een rivier in Duitsland.
Vandaag de eerste 1000 km varen overschreden.
Zondag 10 augustus, van Saarburg naar Wasserbillig aan de Moezel in Luxemburg, 17,7 km met 1 sluis. De dreigende reden maakte het niet echt aantrekkelijk om nog laangs de Saar te gaan fietsen, dat waren we wel van plan. We hebben wel mooi weer gehad met varen maar toen we in Wasserbillig aankwamen brak de regen goed los. Hier nog even goedkoop tanken en dan verder de Moezel af.
   
Route Wasserbillig-Wormeldinge                                   Fietsen langs de Sauer

Maandag 11 augustus, als we opstaan schijnt de zon na de hevige regen van gistermiddag- en avond, dus fietsen eraf en lekker langs de Sauer in Luxemburg gefietsttot aan de stuwdammet waterkrachtcentrale in Potsdorf, een kleine 30 km. Door de hevige regenwas de stroming van deze rivier flink toegenomen, en dus mooi om te zien, de rivier stroomt bij Wasserbillig in de Moezel dus weer flink wat vers vaarwater, Luxemburg zelf is natuurlijk prachtig en heerlijk rustig. Terug bij de boot, boterhammetje gegeten en de trossen los, we gingen tanken in Gervenmacher 6 km verderop, iemand had ons gezegd dat je daar aan het water kon tanken, hij had zich echter vergist, het was niet in Gervenmacher maar in Schwebsange (wat scheelt het), een kleine 30 km en 2 sluizen verder tegenstroom de Moezel op, maar ach kleinigheidjes houd je altijd, en het is erg mooi varen, totaal 46,6 km gevaren naar Schwebsange, getankt en weer terug tot aan Wormeldinge.
   
Route Wormeldinge-Pölich                                          Bernkastel

Dinsdag 12 augustus, gevaren van Wormeldinge naar Pölich, een afstand van 52,8 km met 2 sluizen, afgezien van 2 uur wachten voor de sluis van Trier (beroepsvaart gaat voor en dat is natuurlijk volkomen terecht) geen bijzonderheden, ook dit is weer een mooi stuk Moezel.
We zijn niet in Trier gestopt omdat we daar al eerder geweest zijn, maar anders moet men hier zeker stoppen, voor een bezoek aan deze mooie stad. Het beste is stoppen in Konz en met de trein naar Trier (8 km).
   
Route Pölich-Wintrich                                               Route Wintrich-Senheim

Woensdag 13 augustus, het weer zag er in eerste instantie leuk uit, dus fietsen eraf en een lekker stukje fietsen, "von brücke zu brücke" rond Pölich, 20 km prachtige bergen vol rijpende druiven.
Daarna met de boot verder richting Bernkastel. Het weer sloeg echter om en de rest van de middag heeft het onophoudelijk geregend; gestopt voor de sluis van Wintrich aan een steiger van een wijnboer.
Donderdag 14 augustus, vandaag van Wintrich naar Senheim gevaren, een afstand van 74,1 km met 4 sluizen. Een flinke afstand voor 1 dag, maar we moeten morgen in Senheim zijn omdat we gasten krijgen.
Vandaag zijn we ook plaatsen als Bernkastel, Traben-Trarbach en Zell voorbij gevaren omdat we die plaatsen al kennen anders zou je die zeker niet voorbij varen want het zijn juweeltjes van de Moezel, al deze plaatsen hebben een jachthaven dus je kunt er gemakkelijk stoppen.
Door de regen was de stromingop de Moezel ook flink toegenomen, we gingen met een flink gangetje van 15 km/uur stroomafwaarts.
Vrijdag 15 en zaterdag 16 augustus gaan we rondvaren met onze gasten, misschien even naar Cochem en de mooie bocht bij Bremm, we zien wel wat die landrotten leuk vinden.
Groeten, Harrie en Elza
***************************************************************************************************************************************
***************************************************************************************************************************************
Reisverslag 9
   
Route Senheim-Brodenbach                                         Route Brodenbach-Winningen

   
De bocht bij Bremm                                                 Cochem

Zondag 17 augustus, van Senheim naar Brodenbach een afstand van 41 km met 2 sluizen. De dag begonnen met een oliecontrole van de motor en de keerkoppeling, alles weer op peil gebracht en schouderklopjes uitgedeeld. Het weer was redelijk met erg veel wind waardoor varen met een hoge hoed op nog niet meevalt, toch weer zonder brokken aangekomen.
Maandag 18 augustus, van Brodenbach naar Winningen een afstand van slechts 14,4 km met 1 sluis.
Het weer zag er bepaald zorgwekkend uitdus toch maar gestopt in Winningen vlak voor Koblenz, we wilden eigenlijk naar Lahnstein maar dan moeten we een stuk over de Rijn en dat is met slecht weer  niet echt leuk. 's Middags werd het weer wat beter, nog wel erg veel wind, en dus maar weer een stukje gefietst naar Koblenz op en neer.
Groeten, Harrie en Elza
******************************************************************************************************************************************
******************************************************************************************************************************************
Reisverslag 10
   
Route Winningen-Lahnstein                                         Route Lahnstein-Bad Ems

Dinsdag 19 augustus, van Winningen naar Lahnstein een afstand van 20,1 km met 1 sluis in Koblenz, afscheid van de Moezel en het eerste stuk op de Rijn. De stroming was vrij hevig +/- 7 km/u en een dikke tegenwind, we hebben er dan ook ruim 1,5 uur over gedaan om van de Deutsche Ecke naar Lahnstein te komen, een afstand van 5,5 km, we haalden met moeite 4,5 à 5 km/u met de Daf op 1600 toeren, op stil water loopt de Lucky ruim 11 km/u met de Daf op 1200 toeren.
Aangekomen in Lahnstein was het redelijk weer dus de fietsen eraf en fietsen langs de Lahn, 12 km naar Bad Ems, erg mooi en na een paar keer schuilen voor stortbuien ook nog redelijk droog weer terug aan boord. Voor wie Koblenz wil bezoeken, zeer de moeite waard, een prachtige stad, de beste stop is op de Rijn stroomopwaarts aan de linkeroever net voor de eerste brug, sportboothafen Reinlache.
Woensdag 20 augustus, van Lahnstein naar kuuroord Bad Ems een afstand van 11,1 km met 4 sluizen. Na het geweld op de Rijn van gisteren was het vandaag weer rustig varen op de Lahn. Hoewel de schoonheid van de Maas, de Saar en de Moezel niet te evenaren is, is het aandoen van de Lahn zeker de moeite waard, ook hier prachtige heuvels met veel groen, vooral in oktober is het hier volgens de sluismeester prachtig, dan laten de loofbomen hun mooie kleuren zien. De dag begon mooi met een zonnetje maar de bewolking kwam tegen de middag weer terug, dus toch maar gestopt in Bad Ems. De fietsen eraf en doorgefietst naar sluis Hollerich, dit keer hadden we regenpakken bij ons en dus bleef het droog. Helaas blijkt de sluis bij Diez (dateert uit 1880) gesloten tot midden volgend jaar wegens renovatie, we kunnen dus niet verder dan die sluis.
   
Haven winningen met Moseltalbrücke op de achtergrond        Tegen de stroom in op de Rijn
   
Route Bad Ems-Diez                                                Route Diez-Nassau

Donderdag 21 augustus, van Bad Ems naar diez een afstand van 42 km met 6 sluizen. vanmorgen voor het eerst de kachel aangehad, het was buiten 8 graden. Toch wel heel erg mooi en vooral rustig varen op de Lahn, hier kom je alleen kano's tegen en geen koppelverbanden, er is hier in het geheel geen beroepsvaart meer. Het weer was ook prima, lekker zonnetje en rond de 20 graden met in de middag meer bewolking. Dit is het verste punt op de Lahn, door de verbouw van de sluis in Diez. Morgen nog een eind verder fietsen en dan weer terug.
Vrijdag 22 augustus, van Diez naar Nassau, een afstand van 34,1 km met 4 sluizen. 's Morgens eerst op de fiets naar Limburg langs de Lahntalradweg, evenals Diez een zeer mooi stadje aan de Lahn met burchten, en kerk of kathedraal en vooral veel mooie vakwerkhuizen.Daarna ook nog een stukje van de Aartalradweg gefietst, ook heel mooi langs het riviertje de Aar, dat uitmond in de Lahn. In Diez is ook Schloss Oranienstein waar de voorouders van ons koninklijk huis gewoond hebben. Nog altijd een niet te nemen vesting.
                      
        Spatschermen in de sluis                                             Burchten en kastelen

   
Route Nassau-Rhein Laache                                                         Route Rhein Laache-Surth

Zaterdag 23 augustus, van Nassau naar Rhein-Laache bij Koblenz, een afstand van 25 km met 6 sluizen. Alweer afscheid van het rustige riviertje de Lahn waar toch ook op sommige delen een behoorlijke stroom liep, op de Rijn behaalden we een snelheid van 17,5 km/u bij een toerental van 1200. Het plan was om door te varen tot Neuwied, de lucht boven de Rijn kleurde echter inktzwart en dus zijn we gevlucht in de haven van Rhein-Laache, het duurde nog ruim een uur maar toen kwam de regen ook met bakken uit de hemel, morgen dus nog meer stroming, nog even Koblenz bezoeken en morgen verder de Rijn af.
Zondag 24 augustus, van Rhein-Laache naar Surth, een afstand van 85,5 km en dat is geen enkel probleem met een snelheid van ruim 16 km/u op de Rijn.
Minder geslaagd was de gronding bij de spoorbrug van Umitz. Ik wilde ruimte maken voor een oplopend schip en besloot de rechter brugopening te nemen. Het gele vierkant stond wel boven de middeldste opening maar boven het rechtse stond geen rood/wit/rood wat normaal is wanneer je daar niet door kunt. Echter een kleine 50 tot 100 meter voorbij de brug lopen we aan de grond en de Lucky stuitert over waarschijnlijk een grindplaat heen. Gelukkig bleven we niet hangen, de stroom duwde ons gewoon verder en kwamen we terug in de vaargeul.
Gestopt in de jachthaven van Neuwied om te controleren of we lek waren. Dat bleek niet het geval en dus hebben we de reis vervolgd. Tot we bij de Shell raffinaderij in Godorf kwamen waar het water alarm van de motor afging. De temperatuur bleek ook veel te hoog. Gestopt en zo goed en zo kwaad als dat ging afgemeerd aan een hoge damwand om koelwater bij te vullen. Dat bleek niet te lukken waaruit weer bleek dat het koelsysteem lek is. Morgen een kraan proberen te vinden, en uit het water voor reparatie.
Groeten, Harrie en Elza
***************************************************************************************************************************************
***************************************************************************************************************************************
Reisverslag 10a
   
Route Sürth-Neuss                                                 Het lek is snel gevonden

Beste leden,
Maandag 25 augustus, de reparatie aab het koelwater systeem bleek mee te vallen en was in Keulen ook vlot uitgevoerd dankzij de hulp van Theo in de haven van Sürth, die fur uns die werf in Köln angerufen hat. Eerst op eigen kracht van Sürth naar Keulen gevaren. De lekkage was zodanig dat we dat met volledig vullen bij vertrek maar net gehaald hebben (ruim een uur varen). In de haven van Keulen ging het water alarm weer af. Al met al is dit hele avontuur heel goed afgelopen, de Lucky moest voor reparatie wel 10 meter omhoog op de kade gehesen worden, maar de gebroeders Pannenbecker hadden daar geen enkele moeite mee, alleen de kraan begon te piepen omdat de hijsafstand in eerste instantie te groot was, de Lucky bleek ook 11 ton te wegen.
Na de tewaterlating het koelsysteem weer gevuld en doorgevaren naar Neuss, een afstand van toch nog 61,7 km, we hadden ook nog best mooi weer, bij aankomst in Neuss begon het te regenen en dat bleef het ook de hele avond en nacht doen, we vorderen dus vlot richting huis. Hopen dat het weer de komende dagen wat meewerkt.
Groeten, Harrie en Elza
***************************************************************************************************************************************
***************************************************************************************************************************************
Reisverslag 11  (laatste)
   
Route Neuss-Wesel                                                 Route Wesel-Wageningen

Beste leden,
Woensdag 27 augustus 2014, van Neuss naar Wesel, een afstand van 82,4 km met een gangetje van 18 km/u. Vandaag een prachtige dag zoals het weer behoort te zijn in augustus. Een heel verschil met de regendag van gisteren. Wel veel deining op de Rijn.
Donderdag 28 augustus 2014, van Wesel naar Wageningen in Nederland, een afstand van 86,6 km met 1 sluis (Driel op de Neder-Rijn. Toch een flinke afstand voor 1 dag, het moet niet gekker worden, dit begint op beroepsvaart te lijken. Maar Elza wil naar huis en de stroom op de Rijn geeft Lucky vleugels. Alweer afscheid van de Rijn, het einde van deze geweldige tocht komt in zicht.
                            
        Kalkar, van koeltoren naar draaimolen                           Jachthaven Wageningen

   
Route Wageningen-IJsselstein                                     Route IJsselstein-Haastrecht

Vrijdag 29 augustus 2014, van Wageningen naar IJsselstein, een afstand van 53,5 km met 3 sluizen. We naderen het einde van de reis, morgen waarschijnlijk het laatste stuk.
Vandaag wel lekker weer maar een harde wind waardoor de golven op de Lek die op de Rijn evenaarden, pas door de sluis in Vreeswijk werd het water wat rustiger.
Zaterdag 29 augustus 2014, van IJsselstein naar Haastrecht, een afstand van 25,4 km. Niet echt veel gevaren vandaag maar het was ook rotweer met al die regen, wel mooi de gekanaliseerde Hollanse IJssel, morgen verder.
   
Route Haastrecht-Woerden                                        En weer terug in de Thuishaven

Zondag 30 augustus 2014, van Haastrecht naar Woerden, een afstand van 45,4 km met 3 sluizen. We zijn weer thuis , een mooie reis van 9 weken en 1910 km varen is alweer tot een goed einde gekomen.
Allemaal bedankt voor de lieve en leuke reacties.
Groeten, Harrie en Elza
***************************************************************************************************************************************
***************************************************************************************************************************************








 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu